Jakie zmiany dla self-employed powoduje Making Tax Digital?

By uniknąć kary £400 i dostosować się do nowych zasad podatkowych już niedługo każdy przedsiębiorca prowadzący swoją działalność w Wielkiej Brytanii w formie self-employed, będzie musiał dokonać rejestracji do MTD. Co to oznacza, jakie obowiązki rodzi i w jaki sposób do niego przystąpić? Najważniejsze informacje przygotowaliśmy poniżej.

Making Tax Digital – co to?

Making Tax Digital (w skrócie MTD) to obowiązek składania raportów i deklaracji podatkowych do HMRC online przy pomocy odpowiedniego i zarejestrowanego oprogramowania, które jest kompatybilne z urzędem oraz przetrzymywanie wszystkich danych w cyfrowej formie. MTD istnieje w UK już kilka lat. Dotychczas dotyczyło jednak wyłącznie przedsiębiorstw zarejestrowanych do VAT.

MTD dla self-employed – od kiedy?

Rok podatkowy 2023/2024 miał być ostatnim, który samozatrudnieni mogli rozliczyć na poprzednich, tradycyjnych zasadach, a nowy sposób miał wejść w życie 6 kwietnia 2024 r. Po ostatniej rządowej aktualizacji start MTD został przesunięty z 2024 roku na kwiecień 2026 roku.

Oczywiście każdy, kto chce wdrożyć zmiany wcześniej, może to zrobić.

MTD dla ITSA, czyli dla kogo?

W najbliższym roku podatkowym do nowych zasad będą musiały dostosować się firmy działające w ramach self-employed oraz osoby zarabiające poprzez wynajem, dlatego o nadchodzących zmianach mówi się MTD dla ITSA (Income Tax Self-Assessment). Chodzi o wszystkich przedsiębiorców tego typu, którzy zarabiają więcej niż £50 000 rocznie.

Biznesmeni osiągający dochody poniżej tego progu będą całkowicie zwolnieni z MTD. Dodatkowo o zwolnienie możemy wystąpić także, jeżeli należymy do grupy osób wykluczonych cyfrowo. Mowa na przykład o seniorach czy osobach z niepełnosprawnością.

Ważne!

Jeśli prowadzisz więcej niż jedną firmę, na limit dochodowy składają się zarobki każdej z nich.

Konsekwencje wprowadzenia MTD dla ITSA

W wyniku nowych zasad każda samozatrudniona osoba, której nie dotyczy zwolnienie z MTD, będzie musiała:

  • Rozliczać się z HMRC raz na kwartał — nie tak jak dotychczas — raz do roku;
  • Wystawiać faktury w formie cyfrowej – papier nie wystarczy;
  • Przechowywać wszystkie dokumenty sprzedażowe w zdigitalizowanej formie;
  • Rozliczać przychody i rozchody poprzez specjalne oprogramowanie dopuszczonym do MTD przez HMRC.

Wszystko, o czym tu piszemy, uporządkuje komunikację z urzędem i zmniejszy ryzyko popełniania błędów podczas rozliczeń z fiskusem. W kwestii minusów trzeba jednak dodać, że następstwem MTD będą pewne dodatkowe koszty:

  • jednorazowe (zakup i rejestracja nowego oprogramowania),
  • stałe (wyższe opłaty za usługi księgowe).

Gdzie znaleźć oprogramowanie do MTD i jak je zarejestrować?

HMRC na rządowej stronie gov.uk opublikowało pełną listę programów, które są kompatybilne z urzędem. Nie trzeba zatem zastanawiać się, czy wybrane oprogramowanie jest odpowiednie — wystarczy sprawdzić rządowy wykaz.

Zarejestrowanie się do MTD następuje w tzw. chmurze, a więc w pełni zdalnie, poprzez zakupione oprogramowanie. By tego dokonać, wystarczy numer UTR oraz NIN i adres mailowy. Można też skorzystać z pomocy dostawcy oprogramowania czy profesjonalnego biura księgowego.

Więcej o tym „Jakie zmiany dla self-employed powoduje Making Tax Digital?” przeczytasz na blogu Kancelarii Tax Angels – eksperta w temacie zakładania i rejestracji firm w Anglii.